
Мало знайдеться сучасників, які не чули б ім’я найвідомішого архітектора сучасності – Френка Ллойда Райта, який по праву вважається одним з найталановитіших творців не тільки Сполучених Штатів. Його найвищі досягнення у проектуванні та невгамовна активність принесли світову славу маестро, це і стало причиною того, що навіть фахівці не знають багато його проектів. І це не дивно, адже він побудував понад 500 дивовижних об’єктів, кожен з яких заслуговує на особливу увагу і нашого визнання.

На початку XX століття почалося процвітання містечка Мейсон-Сіті, що спричинило появу нових громадських будівель. На той час назріла необхідність будівництва цілого комплексу, яке ініціювали успішні жителі міста Джеймс Е. е.. Марклі та Джеймс Е. Блайт – відомі юристи, які є ще членами ради директорів City National Bank. Зі своїми побажаннями вони звернулися до Френка Ллойда Райта, роботу якого вони помітили в Спрінг-Грін, куди навідувалися до своїх дітей, які навчаються в елітній школі Hillside Home School (Вісконсін).


Проект багатоцільового комерційного комплексу Park Inn (входить: банк, готель, офіс юридичної контори партнерів) ґрунтувався на популярному в той період історії стилі прерій, натхненному рухом «мистецтво та ремесло». Френк Ллойд Райт, як і інші архітектори-новатори, відкинув європейські стилі дизайну, прагнучи створити «по-справжньому американський стиль архітектури» . Цей об’єкт досі зберіг властиві деталі Prairie School, серед яких яскраво виділяються шатрові дахи, широкі, нависаючі карнизи, стрічкові вікна, римська цегла і сайдинг з темними горизонтальними смугами, великі опори ганку та ін. спроектований Райтом. 1991 року він був включений до Національного реєстру історичних місць Мейсон-Сіті.


Відомий американський архітектор зі світовим ім’ям, що залишив після себе багату спадщину, проектував не лише житлові будинки, адміністративні будівлі та громадсько-культурні центри, він запросто міг розробити автозаправну станцію. У 1930-х роках Райт, в рамках амбітного Проекту децентралізованої забудови передмість Бродейкр-Сіті, запропонував своє бачення банальної, здавалося б, будівлі, на дизайн якої ніхто і ніколи не звернув би уваги, якби за розробку проекту не взявся такий майстер як він. У результаті заправну станцію під назвою Lindholm Oil Company було зведено, хоча селище так і не було збудовано. Як зазначають представники Фонду Френка Ллойда Райта, архітектор бачив заправну станцію як «місто майбутнього в зародковому стані», яке «природно виросте в районний розподільчий центр, місце зустрічей, відпочинку… або ще щось, що знадобиться». Оскільки талановитий творець вважав, що автомобіль – це шлях до особистої свободи для американців, він дав водіям Клоке те, що, на його думку, потрібно було кожному, хто подорожує, починаючи від заправки паливом та техобслуговування, до відпочинку в комфортних умовах.

Роботи Френка Ллойда Райта відомі і в Країні сонця, що сходить. Незважаючи на те, що готель Tokyo Imperial був знесений, він, як і раніше, залишається найвідомішим проектом маестро в Японії. Хоча не обійшлося і без менш гучних проектів таких як Школа для дівчаток Jiyu Gakuen Myonichikan (Myonichikan, буквально означає «будинок завтрашнього дня»), яка також була побудована в столиці.

Примітно: Під час роботи над проектом готелю «Імперіал» японський помічник архітектора Арат Ендо познайомив Райта з подружжям Йосікадзу та Мотоко Хані, які заснували школу, бажаючи дати студентам освіту у «сімейній обстановці». Американський архітектор настільки перейнявся ідеєю ентузіастів і надихнувся їхньою освітньою філософією, що вирішив допомогти у проектуванні. Невелика школа на японській землі була побудована в стилі прерій, хоча в ній все ж таки зберігається традиційний колорит завдяки використанню місцевого каменю ойя і даху, карнизи якого згинаються вгору, нагадуючи японський стиль киридзума.

Синагога Beth Sholom, побудована у 1953 році за проектом Френка Ллойда Райта, була відкрита у вересні 1959 року, через п’ять місяців після смерті талановитого архітектора сучасності. Будівля у стилі майянського відродження пронизана символікою. Місце поклоніння імітує образ складених чаш рук (балдахін над входом геометрично символізує руки рабина, складені разом у благословенні), налаштовуючи на відповідну хвилю відвідувачів. А ось у пікоподібному дизайні культового об’єкта зашифровано ще одне посилання.

«Кожен елемент єдиної синагоги Райта був ретельно спроектований з урахуванням сучасного підходу до юдейської віри, історії та релігійної практики. Незграбний, гористий профіль, а також спеціально спроектовані пандуси, що ведуть до головного святилища, покликані викликати асоціації зі сходженням на гору Сінай. Три ковзани даху демонструють абстрактні зображення семисвічників Менори. – пояснюють задум креативного розробника представники Фонду Френка Ллойда Райта.


Однією з найбільш вражаючих недооцінених будівель, побудованих за проектом Френка Ллойда Райта, можна назвати Грецьку православну церкву Благовіщення в американському місті Уоватос. Це один із останніх великих проектів, вражаючий результат якого сам автор так і не встиг побачити, адже процес будівництва розпочався вже після його смерті. Оскільки зводився культовий об’єкт, не дивно, що Райт використовував елементи «давньої традиції» з натяком на чудову візантійську святиню – Айя-Софію. Хоча, як наполягав сам розробник, Annunciation Greek Orthodox Church — це продукт досягнень науки та мистецтва XX століття, хай і натхненний візантійською архітектурою (круглий силует, великий купол, хрестоподібна структура та ін.).

Першим та найкращим прикладом новаторського шестикутного дизайну Райта є приватний будинок, спроектований архітектором у 1937 році. Будівля без прямих кутів, форма якої більше нагадує бджолині стільники, є вражаючою композицією шестигранних фігур, що добудовуються протягом 25 років. Враховуючи, що це приватне житлове домоволодіння, такі удосконалення цілком зрозумілі, адже кожна сім’я багато років адаптує своє житло під потреби, що змінюються.

Форма стільник, яку Френк Ллойд Райт знайшов більш придатною для людського руху, ніж квадрат або прямокутник, до яких багато століть цілі покоління архітекторів ставилися з благоговінням. Щоправда, новаторський підхід зводив з глузду будівельників, яким треба було будувати будинок, де немає 90-градусних стін. Натомість естетика, що виявилася не тільки в геометрії будинку, а й у підлогах, плитці та меблях, відкривала необмежені можливості для творця, який звикли будувати обсяги з домінуючими колами, шестикутниками та трикутниками.


Райт, який одержав замовлення 1940 р., задумував Християнську общинну церкву як «церква майбутнього», але фінансові міркування, брак матеріалів у воєнний час змусили його відмовитися від багатьох задумів щодо монументального об’єкта. Так, проект позбувся паркувальних терас, саду на даху та фундаменту з каменю, залишивши Райта журитися, що будівля зберегла лише форму. Проте його унікальна ромбоподібна геометрія та геніальне використання напиленого під тиском бетону на гофрованій сталі зробили будівлю помітною та ультрасучасною. Причому у всіх аспектах, починаючи від приголомшливої акустики і закінчуючи захоплюючою ілюмінацією, щоправда, вона з’явилася лише 1994 року (проект Дейла Елдреда). Зараз світло проектується через купол у небо, яке промені прорізають небеса до 5 км.
Продовжуючи тему, пропонуємо поглянути на нереалізовані проекти геніального архітектора сучасності Френка Ллойда Райта, втілені за допомогою віртуальних технологій.
А ось цікаве відео нашого каналу:
Источник: novate.ru
Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.