В Україні понад 90% із приблизно 1,5 мільйона договорів оренди житла укладаються неофіційно, що призводить до втрати податкових надходжень для уряду та перешкоджає зусиллям з реформування житлово-комунального господарства. Для вирішення цієї проблеми Верховна Рада пропонує зменшити податкове навантаження на орендодавців та легалізувати ринок шляхом запровадження фіксованої ставки податку.

Таку заяву зробила Олена Шуляк, голова парламентського Комітету з питань організації державної влади, під час обговорення з Українською бізнес-радою. Вона наголосила, що для того, щоб ринок став прозорим та безпечним для всіх учасників, необхідна комплексна законодавча реформа.
Тим не менш, основною перешкодою є високий податковий тягар, який не дозволяє власникам нерухомості формалізувати свої доходи. Наразі загальний податок на дохід від оренди становить 23% (включаючи 18% податку на доходи фізичних осіб, 1,5% військового збору та інші відрахування), що змушує багатьох орендодавців працювати в неформальній економіці.
«Потрібна чітка та прозора ставка. Раніше пропонувалася ставка у розмірі 5%, хоча це здається малоймовірним. Однак, принаймні ставка у розмірі 5% плюс військовий збір забезпечили б основу для обговорення», – зазначив Шуляк. Щоб продемонструвати небезпеку надмірного втручання уряду, Шуляк послався на Аргентину, де надмірно суворі правила призвели до дефіциту житла, зростання цін та стагнації ринку:
мінімальний термін дії договору – 3 роки;
контроль цін;
заборона на платежі в іноземній валюті.
«Кількість доступних квартир у столиці зменшилася вдвічі, а витрати зросли настільки, що проживання в готелі стало доступнішим», – уточнив Шуляк. Лише після зняття цих обмежень ситуація почала покращуватися. Це, за словами Шуляка, ще більше підкріплює ідею про те, що ринок слід заохочувати до відкритої роботи, а не примушувати до дотримання вимог. У рамках житлової реформи вже розроблено такі ініціативи:
прийняття законопроекту № 12377 (щодо захисту прав орендарів та орендодавців);
створення правової бази для соціального житла;
розробка моделі управління житловим фондом;
запровадження справедливого оподаткування орендної діяльності;
оподаткування цифрових платформ — Booking, Airbnb тощо, які значною мірою працюють поза межами українського податкового законодавства.
Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.