Звідки в салоні літака береться повітря під час польоту? Розбираємось

Чим ми дихаємо під час польоту? На висоті 10 тисяч метрів, де здійснюються польоти літаків, атмосферний тиск є вкрай низьким, що робить дихання людини практично неможливим. Цей факт пояснює, чому системи життєзабезпечення у літаку є надзвичайно важливими, повідомляє Ukr.Media.

Без цих систем, на такій висоті, людина втратила б свідомість за кілька секунд через гостру гіпоксію (недостатність кисню). Перевезення стисненого повітря в цистернах на борт — це недосяжна розкіш. Основна причина, чому не використовують балони зі стисненим повітрям, полягає у їх значній вазі та обсязі, які суттєво зменшили б корисне навантаження літака (кількість пасажирів чи вантажу) і призвели б до збільшення витрат пального, тому членам екіпажу та пасажирам доводиться користуватися повітрям, що надходить у салон ззовні. Але як це відбувається?

Завдяки технологіям

Система кондиціонування в літаках працює наступним чином: повітря, що потрапляє в двигун, ділиться на дві частини, які надходять у його внутрішній і зовнішній контури. У першому з них розташовано компресор, який стискає та нагріває повітря. Після цього воно потрапляє в салон через спеціальні фільтри, радіатори та турбохолодильник, очищаючись і охолоджуючись. Це “повітря з двигин” називається “bleed air” (зливне повітря). Воно отримується з секції компресора двигуна, де повітря вже сильно стиснене і нагріте (може досягати 200-500°C). Саме тому необхідні радіатори та турбохолодильник, щоб підготувати його для дихання. Сучасні літаки (наприклад, Boeing 787 Dreamliner, Airbus A350) відмовляються від прямого використання “bleed air” для салону, застосовуючи електричні компресори для нагнітання повітря ззовні, що може покращити якість повітря.

Спеціальна система контролює температуру і тиск повітря, що надходить у салон. Ця система підтримує не лише комфортну температуру, а й забезпечує постійний обмін повітря. Повітря в салоні оновлюється повністю кожні 2-3 хвилини. При цьому частина повітря (зазвичай близько 50%) рециркулює, проходячи через надзвичайно ефективні HEPA-фільтри. Ці фільтри затримують до 99.97% частинок розміром до 0.3 мікрона, включаючи бактерії та віруси.

Тиск у салоні літака відрізняється від звичайного: він відповідає умовам на висоті близько 2500 метрів над рівнем моря. Це робиться для зменшення навантаження на фюзеляж. Тиск на висоті 2500 метрів становить приблизно 75% від атмосферного тиску на рівні моря. Це означає, що кожен вдих містить приблизно на 25% менше молекул кисню. Такий тиск створює значний перепад із зовнішнім атмосферним тиском на висоті 10 тисяч метрів, але він все ще набагато менший, ніж якби тиск у салоні був на рівні моря (це вимагало б значно міцнішого і важчого фюзеляжу).

Під час польоту тиск у салоні змінюється, внаслідок чого у багатьох людей періодично закладає вуха. Найбільші зміни тиску відбуваються під час набору висоти (тиск зовні падає, у салоні підтримується, але повільно знижується) та особливо під час зниження (тиск зовні швидко зростає, у салоні також зростає, але з затримкою). Закладання вух відбувається через різницю тисків між зовнішнім вухом та середнім вухом, розділеним барабанною перетинкою. Євстахієва труба має вирівнювати цей тиск, але іноді їй потрібна допомога.

А що, якщо в двигуні виникають проблеми, наприклад, пожежа? У такому випадку дим не потрапить у салон, оскільки подача повітря буде автоматично відключена, або це зробить пілот.

При зниженні тиску у салоні до критичного рівня спрацьовує датчик, і випадають індивідуальні дихальні маски. У них кисень надходить з хімічних генераторів, розташованих над рядами крісел. Їх ресурсу вистачить на 10 хвилин, за цей час пілот повинен знизити висоту до рівня, де повітрям за бортом можна нормально дихати.

Джерело: ukr.media

Завдяки технологіям

Система кондиціонування в літаках працює наступним чином: повітря, що потрапляє в двигун, ділиться на дві частини, які надходять у його внутрішній і зовнішній контури. У першому з них розташовано компресор, який стискає та нагріває повітря. Після цього воно потрапляє в салон через спеціальні фільтри, радіатори та турбохолодильник, очищаючись і охолоджуючись. Це “повітря з двигин” називається “bleed air” (зливне повітря). Воно отримується з секції компресора двигуна, де повітря вже сильно стиснене і нагріте (може досягати 200-500°C). Саме тому необхідні радіатори та турбохолодильник, щоб підготувати його для дихання. Сучасні літаки (наприклад, Boeing 787 Dreamliner, Airbus A350) відмовляються від прямого використання “bleed air” для салону, застосовуючи електричні компресори для нагнітання повітря ззовні, що може покращити якість повітря.

Спеціальна система контролює температуру і тиск повітря, що надходить у салон. Ця система підтримує не лише комфортну температуру, а й забезпечує постійний обмін повітря. Повітря в салоні оновлюється повністю кожні 2-3 хвилини. При цьому частина повітря (зазвичай близько 50%) рециркулює, проходячи через надзвичайно ефективні HEPA-фільтри. Ці фільтри затримують до 99.97% частинок розміром до 0.3 мікрона, включаючи бактерії та віруси.

Тиск у салоні літака відрізняється від звичайного: він відповідає умовам на висоті близько 2500 метрів над рівнем моря. Це робиться для зменшення навантаження на фюзеляж. Тиск на висоті 2500 метрів становить приблизно 75% від атмосферного тиску на рівні моря. Це означає, що кожен вдих містить приблизно на 25% менше молекул кисню. Такий тиск створює значний перепад із зовнішнім атмосферним тиском на висоті 10 тисяч метрів, але він все ще набагато менший, ніж якби тиск у салоні був на рівні моря (це вимагало б значно міцнішого і важчого фюзеляжу).

Під час польоту тиск у салоні змінюється, внаслідок чого у багатьох людей періодично закладає вуха. Найбільші зміни тиску відбуваються під час набору висоти (тиск зовні падає, у салоні підтримується, але повільно знижується) та особливо під час зниження (тиск зовні швидко зростає, у салоні також зростає, але з затримкою). Закладання вух відбувається через різницю тисків між зовнішнім вухом та середнім вухом, розділеним барабанною перетинкою. Євстахієва труба має вирівнювати цей тиск, але іноді їй потрібна допомога.

А що, якщо в двигуні виникають проблеми, наприклад, пожежа? У такому випадку дим не потрапить у салон, оскільки подача повітря буде автоматично відключена, або це зробить пілот.

При зниженні тиску у салоні до критичного рівня спрацьовує датчик, і випадають індивідуальні дихальні маски. У них кисень надходить з хімічних генераторів, розташованих над рядами крісел. Їх ресурсу вистачить на 10 хвилин, за цей час пілот повинен знизити висоту до рівня, де повітрям за бортом можна нормально дихати.

Джерело: ukr.media

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *






Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *