Як керувати емоціями та гнівом під час конфлікту: 3 поради психологів
Злість і роздратування — це природні та навіть необхідні емоції, але в помірній кількості. Вони допомагають у ситуаціях, коли потрібно захистити себе та свої інтереси. Однак, як і будь-яка негативна емоція, гнів повинен бути контрольованим і помірним, лише тоді зберігається внутрішня стабільність. Тож, як навчитися управляти своїм гнівом, повідомляє Ukr.Media.
Чому вам складно контролювати свої емоції та гнів?
Сам по собі гнів є деструктивною реакцією. У такому стані людина не здатна вести конструктивну бесіду, може наговорити зайвого і, в деяких випадках, навіть вдається до фізичної агресії. Крім того, негативні емоції впливають на фізичне здоров’я: неконтрольований гнів, роздратування та злість часто проявляються через алергічні реакції, проблеми з травленням, а також зі сном і тиском.
Існує категорія людей, які збуджуються швидше і яскравіше, ніж інші. Така реакція є наслідком підвищеної чутливості до таких явищ, як несправедливість, критика та розчарування. Це може бути обумовлено різними факторами: важливу роль відіграє дитинство та атмосфера в сім’ї, де виросла людина. Якщо оточення не могло спокійно виражати свої емоції, а навпаки, робило це агресивно, дитина, підростаючи, засвоює подібну модель спілкування.
Ще однією причиною є «соціальне замовлення». Прояв негативних емоцій часто засуджується з раннього віку. З дитинства людина вчиться пригнічувати свої реакції на події, що засмутили або образили її. Це, в свою чергу, накопичується всередині, і рано чи пізно знаходить вихід у формі агресивних проявів.
Проте немає нічого, чому не можна було б навчитися, якщо є бажання. Оволодіти своїми емоціями можливо. З чого почати?
Як управляти собою в конфліктній ситуації?
Знизьте рівень емоцій
У момент, коли виникає внутрішнє напруження, краще зменшити активність і на деякий час відкласти відповідь. Це не означає, що ви замовчите проблему, а кривдник залишиться без відповіді. Суть у тому, щоб перечекати ту мить, коли вам хочеться висловити все й одразу. Чому?
- Це, скоріш за все, необдумане рішення, тому шанси на вирішення проблеми значно знижуються.
- Згадайте, що саме в цей момент кров приливає до голови, на язиці крутиться все, що ви готові сказати, а тіло напружене. Це ще одне підтвердження того, що в такому стані краще не діяти.
- Зробіть кілька глибоких вдихів, згадайте таблицю множення або прочитайте улюблені вірші. Ваш мозок буде зайнятий іншою задачею, і за цей час емоції можуть переключитися на іншу хвилю.
- Якщо ви усвідомлюєте, що кількох хвилин для стабілізації емоцій недостатньо, перенесіть розмову на інший час, це допоможе емоціям заспокоїтися, а вам — прийняти більш зважене рішення.
Не варто мислити однобоко
Багато людей тяжко переживають зміни та перетворення в житті. Однобокий погляд на ситуацію «як має бути» призводить до того, що людина дуже болісно реагує на ситуацію, яка пішла не за планом. І вона не знає, як діяти інакше, оскільки не передбачила інших варіантів розвитку події. У цей момент варто запитати себе: «А чи дійсно ситуація настільки катастрофічна?»
Якщо конфлікт досяг свого піку і ви відчайдушно захищаєте свою точку зору, подумайте, чи настільки вона важлива для вас. Або суперечка зайшла в таку стадію, в якій вам потрібно будь-що довести свою правоту. Спілкуючись із близькою людиною, задумайтеся, що для вас важливіше — поступитися зараз і зберегти добрі стосунки чи відстояти свою позицію, залишаючись на випаленій землі.
Аналіз тригерів
Розуміння того, що змушує вас реагувати негативно — це вже половина справи. Це можуть бути певні теми бесіди, ситуації або навіть конкретні люди.
Якщо конфлікт завжди виникає під час обговорення конкретної теми з колегою, змініть формат спілкування — почніть розмову не в усній, а в письмовій формі. Таким чином, у вас буде можливість взяти паузу на відповідь. Нейтральність емоцій також допоможе стримати негатив.
Якщо обговорення певних тем з партнером часто
Джерело: ukr.media